Google Analytics – Mät engagemang del 2: Data Hub och Trackbacks

Google analytics mät engagemang

När Google Analytics lanserade social togs ännu ett steg till att koppla webbanalys med socialt engagemang. Innan sommaren lade Google till Social Data Hub och Trackbacks på social-sektionen.  Båda ganska anmärkningsvärda dels då de skapar en (ytterligare) tydlig bro mellan sökmotoroptimering och webbanalys i Analytics dels för att Google Analytics ger en indikering på en utmanande ton mot en mängd onlineverktyg.

Google Analytics Social Data Hub är en integration mellan Google Analytics och sociala plattformar som fångar upp kommentarer och social aktivitet. I dagsläget finns dock varken Facebook, Linkedin eller Twitter med.

Om Social Data Hub utvecklas står en hel mängd omvärldsbevakningsverktyg på en utmanade spets. Om Google får till denna del med en tydlig koppling till bland annat e-commerce kommer vi få ett briljerande verktyg för att inte enbart mäta konverteringar, utan följa dialogen som ledde till en konvertering.

Trackbacks är tillbakalänkar från bloggar och i största allmänhet sociala sajter. Av att döma på den data jag hittills hunnit titta på skulle jag nästan kunna arkivera den som en vanlig backlinks-rapport vilket gör den i allra högsta grad intressant, inte minst för att Google integrerar allt mer data som direkt (kan) kopplas till sökmotoroptimering.

Det vi ser i dagsläget i trackbacks-rapporten är på vilken specifik URL en länk ligger på och vart den länkar till samt hur många som följt länken. Besök kopplat till backlinks. Redan här bidrar Analytics med information som många verktyg har svårt att visa eftersom det är få andra verktyg som har en direktkoppling till den sajt som analyseras.

Nedan ser vi trackbacks-sektionen i Google Analytics

Google analytics och trackbacks

  • Google Analytics är på väg att bli allt och överallt. Om vi bara leker med tanken vart vi kan vara inom något år: Kombinera universal analytics med multi-platform-tracking och en utveckling av social-sektionen. Och sedan detta med e-commerce. Då, finns det knappt några gränser för vilka beteenden, eller köpmönster vi kommer kunna mäta och följa upp.
  • Google Analytics blir allt mer integrerat med sökmotoroptimering, även om Google har sin egen vokabulär inom området. Med dessa mätpunkter är social seo ett vedertaget begrepp och gränserna mellan PR och SEO suddas ut allt mer.
  • Google Analytics har tagit ett ytterligare steg som inom en snar framtid skulle kunna utmana rätt många aktörer som arbetar med olika onlineverktyg, inte minst inom omvärldsbevakning. Jag tror inte det finns många verktyg som kommer kunna få kopplingen till ROI på samma sätt som Google Analytics i alla fall.

Läs Google analytics mät engagemang del 1

Author: Joakim Trolle

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Comments

  1. Hur står sig sidor vars innehåll uppdateras automatiskt hela tiden med social media hubs där sökorden valts av ägaren och innehållet styrs därefter? Tex här http://www.regeringskrisen.se

Speak Your Mind

*