Google integrerar BigQuery med Google Analytics Premium

Google analytics Premium integrerar BigQuery

Sent i natt på Google I/O-konferens gick de ut med att Google Analytics Premium kommer att få en integration med Google BigQuery senare i år. Google BigQuery är Googles BigData-verktyg som tillåter interaktiv analys av stora mängder data.

Google Analytics och BigQuery innebär smartare marknadsföring (at the speed of thought). Interaktionen med Google Analytics Premium öppnar upp stora möjligheter för samkörning av bland annat många års historisk data för att optimera den digitala marknadsföringen.

Data finns överallt och inom digital marknadsföring börjar det bli en av de viktigaste faktorerna för att driva engagemang hos besökarna. Vi på NetBooster har i samband med detta dedikerat en särskild Data Intelligence Unit för att kunna bearbeta stora mängder kunddata oavsett vart i världen kunden sitter för att hjälpa till att ta smartare beslut baserade på fakta. Vi kallar detta Smart Data.

De senaste åren har vi sett en otrolig ökning i antalet relevanta datakällor – vi får nu in data från kampanjer, sajter, social media, kundsystem, platsbaserade tjänster och även i interaktion med ‘den riktiga världen’. Genom möjligheten att sammanföra och processa denna extrema datamängd i realtid har det fått oss att inse att vi verkligen behöver jobba med BigData-verktyg som Google Analytics Premium och Google BigQuery – en väldigt snabb no-sql databas – och snabba system som snabbt kan låta oss analysera denna data.

Det är därför ett stort tillkännagivande från Google på deras I/O-konferens inatt att Google Analytics Premium kommer att få en integration med Google BigQuery senare i år. Detta innebär att vi i realtid kan jobba med oaggregerad data i databaserna.

“Detta är en stort steg framåt i vår förmåga att kunna hjälpa våra kunder att skräddarsy sin information och sina meddelanden till sina kunder” säger NetBooster Group Director Data Intelligence Kristoffer Ewald och fortsätter: “Det kommer att leda till att vi på ett ännu bättre sätt kan hjälpa våra kunder att både hitta och dra nytta av många olika parametrar i deras datakällor som tidigare inte gått att göra på ett lika bra sätt.

Exempel på hur Google BigQuery kan användas

  • Låt oss säga att en kund har väldigt mycket data i deras CRM-system som de skulle vilja samköra med 3 års historisk data för deras sajt, för att se vilken eller vilka delar av deras marknadsföring som fungerade bäst för olika kundgrupper i deras CRM.
  • Vi skulle kunna identifiera grupper av besökare över en längre tidsperiod som upprepade gånger har varit engagerade i innehåll via betalt sök, förtjänade kanaler och egen ägd media som har handlat för X kronor under en längre tidsperiod och på så sätt kunna erbjuda dem ett speciellt VIP-erbjudande.
  • Rikta ett specifikt meddelande via flertalet kanaler direkt till en besökare. Baserat på en realtidsuppfattning över vad denna individ har gjort på sajten så nära inpå som ett par sekunder men med en förståelse för användarmönstret sedan individen började interagera med sajten för länge sedan.

Vi på NetBooster räknar med att se ett stort intresse för Google Analytics Premium och BigQuery eftersom en stor del av integrationen i det som NetBooster valt att kalla “Smart Marketing” bygger på en av världens starkaste plattformar – Googles DoubleClick-system.

Vi på NetBooster i Sverige kan tillsammans med vår Data Intelligence Unit hjälpa dig och ditt företag med att analysera den datamängd ni har i era system på ett väldigt effektivt sätt för att effektivisera era kampanjer. Om du är intresserad av vad vi kan göra för ert företag med hjälp av Google Analytics Premium och BigQuery, kontakta oss.

Läs mer om detta på analyticspremium.eu, cloud.google.com och google.com/analytics.

NetBooster är Google Analytics Certified Partner, återförsäljare av Google Analytics Premium och har en särskilt dedikerad Data Intelligence Unit med Data Science och Google Analytics specialister.

NetBooster har en bred portfolio av internationella varumärken som arbetar med smart data. NetBooster är en internationell Byrå som arbetar med Emirates Airlines, Accor Hotels, Allianz Assistance, Confused.com och många fler.

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Trackbacks

  1. […] Google integrerar BigQuery med Google Analytics Premium – SEO.se Sent i natt på Google I/O-konferens gick de ut med att Google Analytics Premium kommer att få en integration med Google BigQuery senare i… Share […]

Speak Your Mind

*