Benchmarking i Google Analytics

images

Google lanserade för inte så länge sedan en ny tjänst kopplad till Google Analytics, Benchmarking (utvärdering på svenska). Detta innebär att du kan jämföra din statistik med andras och då också få reda på om du ligger bra eller dåligt till i förhållande till andra sidor i samma eller i andra branscher.

Hur gör jag för att aktivera benchmarking i Google Analytics?

Detta görs enkelt i några få steg.

  1. När du loggar in på ditt Analytics-konto så kommer det att dyka upp en gul “data sharing settings”-box på skärmen.
  2. Klicka på länken “More data sharing options” i den gula rutan.
  3. Kryssa nu i den andra checkboxen, “Anonymously with Google products and the benchmarking service”. Du kan också (om du vill) kryssa i den första rutan “With Google products only”. Detta innebär att du kommer dela din data med andra Google-tjänster som t.ex. Adwords eller Adsense och då också få tillgång till nya tjänster/produkter som kommer.

Nu när du gjort detta så kan det dröja upp till två veckor innan du får tillgång till rapporterna. Det beror på att din sajt måste kategoriseras och din data slås ihop med den befintliga som redan finns hos Google. Dock kan det gå mycket snabbare, exempelvis så tog det knappt två minuter när jag själv signade upp för Analytics Benchmarking. Självklart kommer ingen annan att få reda på din information utan den delas helt anonymt.

 

Varför är det bra att göra detta?

Den största fördelen med detta är att det äntligen finns ett enkelt sätt att se hur du ligger till i jämförelse med andra i din bransch. Exempelvis kan du nu se om du har fler besökare än genomsnittet för din bransch. Tänk dig att du har en sajt som handlar om elektronik och du märker att på måndagar så är det färre besökare än resten av veckodagarna. Med hjälp av Analytics Benchmarking kan du nu också ta reda på läget för andra inom samma bransch. Om andra då inte har någon nedgång på måndagar så kan du behöva se över marknadsföringen av sajten eftersom du missar viktiga besökare.

Du kan också se om du har en högre avvisningsfrekvens än dina konkurrenter, skulle det vara fallet så kan du direkt göra något åt det. Det kan vara så att designen på sidan behöver ses över eller att informationen behöver göras om.

Sammanfattning

Google har nu släppt ett mycket efterlängtat verktyg. Genom att du kan jämföra dig själv med andra sajter i samma kategori så kan du nu också lättare upptäcka fel och hinder som finns på din sajt. När du väl gjort det så kan du också åtgärda dem vare sig det gäller att öka trafiken eller att få besökarna att stanna kvar på sidan. Dessutom genom att se trender för hela branscher under längre tid kan du också lättare planera din satsning på marknadsföring eftersom du då vet när marknaden är svagare eller starkare.

Läs mer på Analytics egna blogg
Googles FAQ för Analytics Benchmarking

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.

Speak Your Mind

*