Google Adwords

Vad är Google Adwords?

Google Adword är en effektiv marknadsföringskanal där du når människor när de söker efter vad just du erbjuder på Google. Din annons kan visas i samband med sökresultatet och även i Googles nätverk bestående av tusentals siter på internet. Betalningsmodellen är per klick, vilket betyder att du endast debiteras när någon klickar på din annons.

Skapa annonserna

Skapar dina egna annonser och välj vilka sökorder du vill synas på.

Annonserna visas på Google

När någon söker efter relevant information om din verksamhet eller produkt så kan din annons visas bredvid eller ovanför sökresultatet. Du annonserar för en målgrupp som redan är intresserade av söktermer som är relaterade till din verksamhet.

Locka kunder

När någon klickar på din annons landar de på din sajt där de kan lära sig mer om din verksamhet eller genomför ett köp.

Effektiv annonseringskanal

Att annonsera på världens mest använda sökmotor är ett effektivt sätt att driva fler människor till din webbplats och tjäna pengar på din onlineinvestering.

Transparens

Med Adwords vet du alltid vad du får tillbaka av din investering. Det finns många verktyg och rapporter som berättar vad som fungerar och hur du kan förbättra dina kampanjer. Adwords ger dig full kontroll över din investering.

Flexibelt

Det är möjligt att justera nästan alla delar av dina kampanjer. Till exempel kan du ändra daglig budget, annonstexter, sökord, geografisk inriktning, vilka dagar och tider dina annonser kommer att visas, och mycket mer.

Betala endast per klick

Med Adwords betalar du endast när någon klickar på din annons – inte när din annons visas. Du betalar alltså enbart när du vet att trafik kommer till din site.

Annonsera lokalt & mot mobila enheter

Ställ in så att annonserna endast ska visas för personer som söker inom en viss geografisk region, exempelvis i en viss stad, region eller land


Nedan kan du läsa det vi skrivit om Google Adwords

Annonsera billigare med Facebook News Feed-annonser

Facebook och Google expanderade sitt samarbete och öppnade upp för Remarketing på Facebook tidigare i år. Facebook har expanderat med sin produkt Facebook Exchange (FBX) och började med att…

Läs mer

Idag skrivs historia, Remarketing på Facebook!

Från idag 22 januari har Google och Facebook grävt ned stridsyxan och istället slutit ett avtal med varandra. Facebook gör ett inträde i det Google-ägda annonsnätverket Doubleclick som nu…

Läs mer

impression share

Hur lägre annonspositioner kan ge fler konverteringar

I mitt förra inlägg skrev jag lite om Conversion Attribution. Detta inlägg tänkte jag i stället tillägna en annan ofta översedd faktor i AdWords-annonseringen: Impression Share…

Läs mer

conversion attribution

Conversion attribution – en djupdykning i assisterade omvandlingar

En viktig och ofta förbisedd faktor i det dagliga arbetet med SEM/AdWords-marknadsföring är så kallad konverteringsattribution (conversion attribution). Konceptet innebär att man tittar på helheten…

Läs mer

Om du gillade det här inlägget, lämna gärna en kommentar eller prenumerera via RSS så du inte missar framtida inlägg.